Boeing PT-13 D Caydet (Stearman) - Revell
Boeing PT-13 D Caydet (Stearman) - Revell |
Tímto modelem se vracím do léta roku 2004, do doby, kdy jsem začal modelařit. Asi jako každý modelář, jsem i já začínal na letadlech a právě tohle "letadýlko" bylo tím osudovým modelem, který mě přivedl k modelářství. |
Stavba:Pokud dobře počítám, stavebnice obsahovala rovných 30 dílů. Určitě se jedná o jeden z jednoudušších a starších modelů od Revella. Na návodu bylo uvedeno datum 1982. I když je to firma kvalitní a u nás asi nejrozšířenější, dostanete se k ní pomalu v každém větším obchodním středisku (občas jen k vybrakované krabičce), tohohle prcka jsem zakoupil spolu s ostatními modely letadel ve velké lepenkové krabici v PENNY (ano, v tom PENNY MARKETU, ve kterém někteří z vás kupují potraviny). Cena byla za 9 modelů více než příjemná, pohybovala se kolem 200 Kč. Mimochodem, krabice byly v obchodě dvě, obě poloprázdné. Tak jsem provedl menší výměnu a odešel s jednou plně narvanou. Právě kvůli své jednoduchosti přišel ze všech modelů tenhle na řadu první. Stavebnice byla odlévaná ze žluté umělé hmoty, která se poměrně dobře zbavovala otřepů, a že jich bylo dost. Součástí setu byli i dva piloti, což je pro model cvičného letounu příznivé. Musím zdůraznit, že do chvíle, než jsem začal stavět Caydeta, jsem nikdy v životě nic nenatíral ani nelepil. Do té doby bylo mojí největší zkušeností, když jsem přilepil otvor pro sání vzduchu na taťkovo de Havilland Vampire a potom mu kompletně slepil Fw 190 (bez jakéhokoli barvení). Možná někteří z vás dojdou k názoru, že to podle toho taky vypadá. Návod radil natřít vnitřek trupu zelenou, její druh už však blíže nespecifikoval, proto jsem jej tehdy natřel "trávníkovou" zelenou. U pilotů jsem se mimojiné pokusil o znázornění úst červenou barvou, za což se dodnes stydím.-) Motor se skládal ze čtyř částí: vrtule, válců, výfuku a kolečka které nebylo vidět, ale zajišťovalo otáčení vrtule. Po nabarvení a slepení součástek se ukázalo, že výfuk dokonale blokuje otáčení vrtule a tím vám znemožňuje bavit se tím jak na model foukáte a foukáte a vrtule se vám otáčí .-) V těch dávných letech jsem ještě disponoval pouze lepidlem Směr, několika lesklými barvami Humbrol, starými "Unicolkami" a pařížskou modří od Revellu, kterou mám dodnes. V návodu se psalo: ,,farbe A = Lufthansa blau; farbe B = Lufthansa gelb". Musím se přiznat, že mě to tehdy dokonale zmátlo. Nakonec jsem se na základě několika fotek Frankfurtského letiště rozhodl pro již zmíněnou pařížskou modrou na trup a humbroláckou žlutou (69) na křídla. Podle plánu se měla kolečka otáčet a světe div se po natření pneumatik a usazení na osyčku nohy podvozku, se pneumatiky bezproblémů otáčí. Bohužel, až když jsem měl v ruce otevřené lepidlo, jsem při lepení horního křídla zjistil, že jedna z vnějších vzpěr je asi o 5 mm kratší. Musel jsem tedy vytvořit novou vzpěru ze záchytného háku z Hawkera Sea Furyho. Stavebnice obsahovala pouze jedno kamuflážní schéma a marking - cvičný stroj letectva Spojených Států Amerických. Obtisky mě mile překvapily svou kvalitou, jen červenobílé proužkování na SOP se hůře lepilo, kvůli špatnému rozměru jsem musel obtisk zastřihovat. Stroj je obvěšen ještě předválečnými výsostnými znaky USAF a na spodní straně spodního křídla má nápis " U.S. ARMY ", zbytek tvoří čísla stroje " 520 " vpředu za motorem a na boku letadla. Tehdy jsem o patině vůbec neuvažoval, a tak jsem poslední pěticípou hvězdičkou dokončil svůj první model. |
Shrnutí:měřítko: 1/72 výrobce: Revell doplňky: žádné úpravy: nová vnější vzpěra ze záchytného háku Hawkera Sea Furyho barvy: Humbrol + Revell patina: žádná doba práce: cca 10 hodin |
Další fotografie:http://www.foto-album.cz/show.photo?Id=179852&Action=Max |
Historie:Boeing PT-13 D Caydet bylo jedno z prvních cvičných letadel pro tisíce pilotů sloužících v letectvu Spojených Států Amerických (USAF), Velké Británie (RAF), ale i Číny nebo Venezuely. Stroj byl navržen firmou Stearman a vyráběn firmou Boeing. Verze PT-13 až PT-18 se od sebe lišily pouze drobnými změnami motoru. Několik verzí bylo vyrobeno se záchytným hákem pro nácvik přistání na letadlových lodí pro námořnictvo. Těsně před válkou a během ní se rapidně zvyšovaly počty rekrutů vstupujících do letectva, tím se zvyšovaly i nároky na cvičná letadla a jejich kvantitu. V roce 1938 čítala USAF kolem 500 pilotů, v roce 1941 stouplo toto číslo na 33.000. V roce 1942 to bylo kolem 30.000 pilotů. Po celou dobu války se stroje hojně využívaly a staly se tak jedním z nejúspěšnějších cvičných letadel všech dob. Po válce se Caydety začaly vyřazovat ze služby a nastoupily tak novou kariéru skvělých aerobatických letadel. Do dnešních dob jsou oblíbenou součástí některých leteckých show. |
Pro zobrazení podrobnější historie a technických udajů stroje, klikněte na následující odkaz: |